In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 115.108 hypotheekaanvragen geregistreerd via het Hypotheken Data Netwerk (HDN), het platform dat de digitale hypotheekberichten verwerkt. HDN constateert een stijging van ruim 26 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Nederlanders verloren in 2023 meer geld tijdens het online winkelen dan het jaar ervoor. Vaak werden betaalgegevens gestolen en deden oplichters uitgaven met het geld van de slachtoffers.
Consumentengoederen en -diensten waren in maart 3,1 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder. In februari was het verschil (de inflatie) nog 2,8 procent. Dat meldt het CBS.
Op 1 januari 2022 waren er 135.000 Verenigingen van Eigenaren (VvE) in Nederland actief, die gezamenlijk ruim 1,4 miljoen woningen beheren. De meerderheid van de VvE?s beheerde een relatief klein aantal woningen. Slechts 15 procent van de VvE?s bestond uit meer dan 20 adressen.
Om verduurzamingen te financieren worden steeds vaker persoonlijke leningen gebruikt. In de afgelopen tien jaar is het aantal aanvragen verachtvoudigd. Dat schrijft Infinance op basis van data van het Nederlands Krediet Collectief.
Het aantal werklozen is in de afgelopen drie maanden verder toegenomen, met gemiddeld 7 duizend per maand. In februari waren er daardoor 379 duizend mensen werkloos, het hoogste aantal in bijna anderhalf jaar.
Nederlanders hadden vorig jaar 1,4 procent meer te besteden dan een jaar eerder. Dat komt vooral doordat de inkomens met gemiddeld bijna 8 procent waren gestegen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
In februari 2024 waren de prijzen van bestaande koopwoningen gemiddeld 4,3 procent hoger dan in februari 2023. Ten opzichte van januari 2024 stegen de prijzen in februari met 1,0 procent. In februari was de gemiddelde verkoopprijs voor een bestaande koopwoning 427.279 euro.
De inflatie bedroeg in februari 2,8 procent. In januari was de inflatie nog 3,2 procent. Vooral bij voedingsmiddelen gingen prijzen nauwelijks omhoog en dat dempte de inflatie aanzienlijk.
Veel jongeren tussen de 16 en 19 jaar hebben zich weleens laten beïnvloeden door een influencer bij een financiële beslissing. Door deze beïnvloeding heeft 39 procent van de jongeren die influencers volgt weleens geld verdiend, 46 procent geld bespaard en 29 procent geld verloren.